پایه های اساسی در ارتباطات میان فردی

پایه های اساسی در ارتباطات میان فردی

چند روز با حالت غمگین و بی حوصله می گذرانید دلیلش این بوده در خانه با همسرتان بابت یه موضوعی به تعارض برخوردید . با این حالت ناراحتی به سرکار می روید و دائماً به فکر فرو می روید.
یکی از همکاران که با هم صمیمی هستید دلیل ناراحتی را از شما می پرسد و شما اینطور پاسخ می دهید :
نمی دانم باید چه راه حلی پیش بگیرم تا همسرم با توجه به وضعیت اقتصادی من را بیشتر درک کند و متوجه این قضیه باشد که واقعاً برایم ارزشمند هستد .
به اینکه دوست شما صحبت هایتان را با دقت گوش می دهد و این حس که به شما توجه می کند ، از درون حس خوبی می گیرید و احساس تنهایی نمی کنید . در حقیقت دوست شما با این کار اعتماد به نفس شما را بالا می برد و مطابق میل شما رفتار کرده است .
شما گاهی نیاز داریم که با کسانی ارتباط داشته باشید که حس صمیمیت را در ما ایجاد می کنند چون آنها را باور و در کنار آنها احساس آرامش دارید .
ارتباطات میان فردی اساس کمال و هویت انسان می باشد که پایه اول در روابط با دیگران را شکل می دهد . در نظر داشته باشید که ارتباط خوب و تاثیرگذار باعث می شود تا کیفیت روابط شما بالا برود و همچنین برعکس ، اگر ارتباط غیر موثری برقرار کنید سبب می شود که روابط شما با افراد روند نزولی پیدا کند و تخریب شود .
در یک جمله باید برای شما بازگو کنم که ارتباطات میان فردی قلب زندگی در رابطه های ماست .

چرا با دیگران ارتباط برقرار می کنیم ؟

انسان ها به ارتباط برقرار کردن رغبت نشان می دهند چون تعامل با افراد سبب می شود بسیاری از نیازهای شان رفع شود . به عنوان مثال ما برای رشد خود نیاز به دیگران داریم تا به ما کمک کنند.
یکی از روانشناسان به نام آبراهام مزلو(۱۹۶۸) تحقیقاتی انجام داد که نتیجه اش این بود که :
انسان قبل از رسیدن به فرا نیازها ، نیازمند به پنج نیاز اساسی و ضروری هست که باید برآورده شود.

هرم نیازهای مازلو

در تصویر بالا هرم مزلو که به ترتیب از پایین به بالا قرار گرفته است را مشاهده می کنید و در ادامه به این پنج نیاز اساسی می پردازیم :

• فیزیولوژیک

انسانها نیاز به بقاء دارند و برای اینکه زنده بمانند باید ارتباط برقرار کنند و از این طریق از اطرافیان خود مدد بگیرند به عنوان مثال :
همه ی ما نیاز به غذا ، آب ، هوا و تنفس داریم . کودکی که گریه می کند به ما این پیام را می رساند که من نیازمند به کمک هستم . شاید این گریه بابت گرسنگی و یا شاید بابت دردی در خود حس می کند باشد . با این روش با برآورده کردن خواسته های کودک با او ارتباط برقرار می کنیم .

• امنیت

نیازهای امنیت شامل شغل ، خانواده ، مسکن و سلامت بی ربط با ارتباطات نیستند . فرض کنید بر اثر سرماخوردگی گلودرد شدید و نیاز به پزشک دارید . با مراجعه کردن به پزشک ، ارتباط شکل می گیرد .

• تعلق خاطر داشتن

احتمالا شما هم مثل من وقتی با دیگران ارتباط برقرار می کنید حس تان بهتر و لذت بیشتری می برید . همه ی ما انسانها با معاشرت برقرار کردن دنبال پذیرفته شدن و تایید هستیم و همچنین دوست داریم از طرف دیگران نیز این حس پذیرفته شدن و تایید داشته باشیم در واقع ارتباطات میان فردی سبب توسعه و رواج چشم انداز افراد خواهد شد .
تحقیقات نشان می دهد که افرادی که با یکدیگر رابطه ی خوبی برقرار می کنند آرامش بیشتری دارند و اینکه دچار ناراحتی های قبلی کمتری می شوند در مقابل انسانهایی که نمی توانند ارتباط موثری برقرار کنند دچار افسردگی ، اضطراب و همچنین مرگ زود رس می شوند .
افرادی که ارتباط را در زندگی شان دارند نسبت به دیگران خوشبین تر و شادتر هستند و رضایت مندی را در وجودشان مشاهده میکنید .

• عزت نفس

عزت نفس به معنی برای خودمان ارزش قائل شدن و به خود اهمیت دادن و همچنین نزد دیگران ارزشمند بودن است.
فکر نکنم کسی پیدا شود که نخواهد نزد دیگران عزیز و دارای احترام باشد . اصولا انسان به این نوع ارتباط یعنی ارتباط با خود و دوست داشته شدن حس خوبی دارد . ارتباط یکی از وسیله هایی است که از طریق آن می توانیم بفهمیم که چه کسی هستیم و چه کسی می توانیم باشیم.
اولین کسانی که ما زمان کودکی با آنها ارتباط داشته ایم ، پدر و مادر و خانواده ما بودند . آنها نحوه ی نگرش ما را شکل می دادند مثلا به ما می گفتند تو دست و پا چلفتی هستی و یا می گفتند تو باهوش هستی . با این جملات باور ما شکل می گرفت و خود را با این صفات می شناختیم .
مرحله بعد دوستان، همکاران و همچنین معلمان هستند که باور های ما را شکل می دهند . بطور کلی ارتباط برقرار کردن با عزت نفس انسان ها رابطه مستقیم دارد . برای اینکه عزت نفس بالای داشته باشید باید مهارت های ارتباطی را بلد باشید و در زندگی تان بکار بگیرید .

• شکوفایی فردی

در این نیاز انسانها دوست دارند علاوه بر ارضا شدن چهار نیاز قبل در مسیر رشد در حرکت باشند. به عبارت دیگه اینکه ما انسانها از چالش کشیدن و تجربه های متفاوت خود لذت می بریم و ترقی و پیشرفت و کسب مهارت های جدید را دوست داریم . به عبارت دیگر انسان ها کمال جو هستند و طبیعتاً باید در طول مسیر از ارتباطات کمک بگیرند .

• شرکت در یک جامعه متنوع

آخرین نکته این است که در کنار ان پنج نیاز قبل یک نیاز دیگر هم وجود دارد و آن این است که چگونگی راه و رسم زندگی کردن را در یک جامعه متنوع یاد بگیریم و برای زندگی کردن در دنیای متنوع که شامل جنسیت ، سلیقه ها ، طبقه های اجتماعی ، باید با دیگران ارتباط برقرار کنیم زیرا تعامل با دیگران سبب می شود که :
۱- تجارب و سبک های متفاوتی در زندگی داشته باشیم .
۲- تجارب و ارزشهای خود را با انسانهای دیگر در میان بگذاریم .
۳- به تفاوت ها و شباهت های خویش پی ببریم .

توجه :

نکته ای که در این قسمت خیلی مهم به شمار می آید این است که تا زمانی که نیازهای اساسی ما ارضا نشود نیاز به تنوع معنایی پیدا نمی کند . در صورتی که نیازهای پنج گانه ما رفع شود نیاز ما به تنوع بالا می رود .
بنابراین:
همانطور که می بینید ارتباطات بخش جدانشدنی از انسان است و ما با ارتباط می توانیم ارزشهای خود را هر روز بیشتر و بیشتر کنیم و در نهایت آرامش و سعادت را هم به خود و هم به دیگران هدیه دهیم .

مدرس و مشاور بهبود فردی با رویکرد ارتباطات

کانال تلگرام
مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *