چطور با دیگران ارتباط برقرار کنیم؟

چطور با دیگران ارتباط برقرار کنیم؟

ارتباط چیست؟
وقتی صبح از خواب بر می خیزیم بدون اینکه آگاهی از رفتار خود داشته باشیم، در حال ارتباط برقرار کردن هستیم . ارتباط با خدا، ارتباط با خانواده، ارتباط با همکاران، ارتباط با دوستان، ارتباط با محیط و ….
ارتباط یعنی منتقل کردن اطلاعات بین افراد. به عبارت دیگر احساسات و عقاید و افکار در بین انسانها از طریق هنر ارتباط رد و بدل می شود . این احساسات و عقاید و افکار می تواند به صورت آگاهانه و یا به صورت ناخودآگاه شکل بگیرد . و از طریق ارتباط کلامی و غیر کلامی انتقال و دریافت می شود.

چرا ارتباط مهم است؟
در دنیای امروزی که همه چیز با تکنولوژی پیش می رود و به عبارت دیگر عصر ارتباطات است خیلی مهم است که چطور در حیطه ارتباطات موفق باشیم تا بیشتر به اهدافمان دست پیدا کنیم و زندگی شادتری را تجربه کنیم .
توجه داشته باشید چه بخواهیم و چه نخواهیم با دنیا و هر آنچه که با آن سروکار داریم باید ارتباط برقرار کنیم حتی اشیاء بی جان ! ارتباط یک فرایندی است که دائما در حال تغییر است و شکل ثابتی ندارد .

روشهای مهم کاربردی ارتباط چیست؟
برای اینکه رابطه خوبی با دیگران برقرار کنیم چند تکنیک مهم و تاثیرگذار را ارائه می کنم:
• هنگامی که کسی در حال صحبت کردن با شما است، بین صحبت هایش نپرید.
یک مثال از زندگی شخصی خودم : هنگامی که در محل کارم حضور داشتم، مدیرم وقتی با تمام وجودش در حال صحبت کردن بود، حرفش را قطع می کردم و برای تایید حرفش از افکار و تجربیات خودم صحبت می کردم. بعد مدتی متوجه این موضوع شدم که باید همراه سخن هایش باشم تا با من ارتباط بهتری برقرار کند .
• مراقب کلمات ” اهوم ” و ” جدی؟ ” و ” چه خوب ” و ” اوه! ” باشید
اگر مراقب این کلمات نباشید و آنها را زیاد بکار ببرید سبب شود تا برای کسی که در حال صحبت کردن با شما هست، حواس پرتی ایجاد کنید . به گوینده همانطور گوش بدهید که دوست دارید به شما گوش بدهند .
• به دیگران احساس ارزشمندی بدهید .
برای اینکه با دیگران ارتباط خوبی را برقرار کنید باید به این موضوع که طوری رفتار کنید که طرف مقابلت حس ارزشمندی کند قانون نهم کتاب آیین دوست یابی اثر دیل کارنگی به این نکته اشاره می کند :
«به دیگران این احساس را بدهید که مهم هستند، و این کار را صادقانه انجام دهید.»
• به دیگران کمک کنید .
من معمولا خیلی حس خوبی می گیرم از اینکه دوستانم و اطرافیانم در راستای هدف و کارم به من کمک می کنند . یکی از دلیلش این می تونه باشه که این عزیزان برای رشد من تلاش می کنند و این را به من می رسانند که در این دنیا هستند کسانی که با رشدم خوشحال می شوند
بنابراین تا می توانید به دیگران کمک کنید تا هم شما حس خوب بگیرید و هم اطرافیان!
و به این نکته توجه داشته باشید که قدرتمندترین انسانها هم دوست دارند که از طرف دیگران حمایت شوند .
• از طریق ارتباط با اطرافیان، ارتباط شبکه ای ایجاد کنید .
همه ی ما آدم هایی را دور و بر مان سراغ داریم که یک سری انسانهای دیگر را می شناسند و با آنها ارتباط دارند . وقتی با این افراد ارتباط برقرار کنید متوجه می شوید در یک سری از مسائل نیاز به کمک دارید می توانید از طریق آنها با دوستان شان آشنا شوید و کارهای شما نسبت به قبل سریعتر پیش می رود . به عبارت دیگر ارتباط شبکه ای ایجاد کنید.
• خاطره خوب از خود به جا بگذارید.
برای ارتباط برقرار کردن همیشه فعال باشید و اطرافیان را به وجد بیاورید. با ارسال پیامک، تلفن، کارت تبریک برای مناسبت ها و … خاطره خوب از خود به جا بگذارید و با این روش ها هرگز فراموش نمی شوید .

بنابراین :
با تکنیک هایی به آن اشاره کردم می توانید ارتباط بهتری با اطرافیان تان برقرار کنید و لحظه های شادی را تجربه کنید.

مدرس و مشاور بهبود فردی با رویکرد ارتباطات

کانال تلگرام
مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *